diet-695723_1920

Také jste odborník na výživu nebo ještě tápete v informacích?

od

V dnešní době je každý druhý člověk odborník na výchovu dětí a na výživu. Všichni jsme četli nějaké informace o správné a zdravé výživě a po přečtení několika článků si říkáme: „Jak je možné, že každý z těch odborníků radí něco jiného?“

Každý z nás je trochu jiná biochemická individualita a každému se osvědčil jiný způsob stravování. Proto také na světě existuje více než 20000 různých diet, způsobů stravování a jejich modifikací. Jak si má člověk udělat jasno, když se v tom už přestávají orientovat i erudovaní profesionálové?

Nejhorší „odborníci“ jsou ti, kterým se na nějakou dobu osvědčila určitá dieta, jsou z ní nadšení a přesvědčují celé své okolí včetně dětí, že to je ten jediný správný způsob výživy. Přičemž právě jeho partner a děti se potřebují stravovat úplně jinak. Pokud se těmto nadšeným jedincům podaří svou rodinu přesvědčit, namotivovat či přinutit, aby jedla podle jeho způsobu stravování, pak za nějaký čas je jediným zdravým člověkem v rodině. Ostatní většinou onemocní nebo trpí únavovým syndromem, děti neprospívají a nerostou.

Jak se zorientovat v těchto doporučeních, z nichž mnohá jsou podložena různými studiemi nebo knihami?

Důležité je používat zdravý selský rozum, nepodléhat různým módním výstřelkům a dbát na to, aby strava byla nutričně vyvážená. Je také potřeba zvážit, za jaký účelem se stravuji. Já vím, že to zní divně, ale je rozdíl, jestli chci jen zahnat hlad nebo se chci cítit dobře, chci se udržet při zdraví, chci zhubnout nebo přibrat na hmotnosti, potřebuji dosahovat dobré fyzické výkonnosti při různých sportovních aktivitách nebo zvládnout některou akutní či chronickou nemoc. A pak jsou ještě odlišnosti ve výživě dětí, těhotných a kojících žen, dospělých osob i seniorů. Na každé téma se dají napsat knihy. V tomto krátkém článku si vystačíme s několika jednoduchými zásadami, aniž bych měl prostor na vysvětlení.

Dvě hlavní pravidla:

  1. Není důležité, co občas výjimečně sníte, ale to, jak se stravujete každý den.
  2. Jestliže vám nějaké jídlo nedělá dobře, nejezte ho.

Zásady se týkají jednotlivých živin:

  1. Potřebujete jíst dostatečné množství kvalitních bílkovin (alespoň 1 gram na 1 kilogram optimální hmotnosti).
  2. Jediné tuky, které nám opravdu škodí, jsou ty, které obsahují trans-nenasycené mastné kyseliny (jezte máslo a rostlinné oleje lisované za studena, smažte na vepřovém sádle).
  3. Výrazně omezte příjem jednoduchých sacharidů.
  4. Denně bychom měli sníst 5 porcí ovoce a zeleniny, z toho maximálně 2 porce ovoce, přičemž 1 porce je to, co se vám vejde do dlaně.
  5. Naučte se pít půl litru neperlivé, neslazené tekutiny v době půl hodiny před jídlem a po jídle pijte nejdříve za hodinu a půl.

Další doporučení:

  1. Pokud si chceme udržet zdraví, je vhodné stravovat se podle svého metabolického typu (biochemicky ho můžeme zjistit například analýzou prvků ve vlasech).
  2. V dnešní Evropě a Severní Americe lidé netrpí hladem, ale hlavním problémem se stává obezita. Pokud chceme zhubnout a trvale si udržet optimální hmotnost, je výhodné se stravovat na základě genetického vyšetření. Vědci před časem zjistili, že je nám geneticky dáno, jestli přibýváme na hmotnosti po sacharidech nebo po tucích. Můžeme tak změnit skladbu jídelníčku, abychom při hubnutí ztráceli jen tuk a zachovali si svaly.

 

Někdy je potřeba si uvědomit, že nežijeme proto, abychom jedli, ale jíme proto, abychom žili.


Jaroslav Orlik – MUDr.

Jaroslav Orlík

Jaroslav Orlík je gastroenterolog a internista. Během svého profesního života působil jako primář interního oddělení a náměstek ředitele nemocnice pro léčebně preventivní péči. Dlouhodobě se zabývá zdravým životním stylem a od roku 2001 analýzou prvků ve vlasech. Je autorem knihy „Tajemství vlasů. Jak na tom jsme?“, konzultantem pro analýzu prvků ve vlasech, pravidelně píše blogové články na www.jaroslavorlik.cz (na své webové stránky).