endurance-exercise-female-40751

Sacharidová dieta? Efektivní způsob s až devastujícím efektem

od

Původní idea superkompenzace, tedy zvýšení výkonu sportovců u vytrvalostního závodu vhodným dávkováním sacharidů ve stravě týden před závodem se jednoduše zvrhla. V současnosti se dávkování sacharidů ve vlnách používá i jako forma redukční diety u kulturistů, fitness a vůbec téměř všech lidí, kteří se točí kolem posilování a připravují se na soutěž. Je třeba říci, že je to v tomto smyslu velmi nebezpečná dieta, hazardující se zdravím člověka.

V původním smyslu cyklování sacharidů šlo o to zvýšit výkon třeba u běžce na 5000m. Jak to funguje? Tělo sportovce se v první části týdne před závodem vyčerpá ze zásob cukru, tedy glykogenu uloženého ve svalech a játrech tím, že se sníží příjem sacharidů a intenzivnějším aerobním cvičením se spotřebuje právě uložený glykogen. Tři, čtyři tréninkové dny a diety sacharidů v dávkování cca 100-150g sacharidů na den u 75kg sportovce toto vyčerpání zásob bezpečně zaručí. Běžec je sice unavený, ale stále je schopen tréninky zvládnou. Pak nastává fáze, kdy se zásoba glykogenu znovu plně obnoví, tím, že sportovec více v tréninku odpočívá a přijímá více sacharidů, řekněme 250-400g/denně např. v postupně se zvyšujících dávkách, hodně pije. Dojde za dalších několik dnů k efektu superkompenzace, tedy přeplnění zásob glykogenu, běžec má k dispozici více energie, cítí se před vrcholným výkonem silný, klidný, dobře naladěný. Na závod se těší, je připravený, zdravý.

Obr. Superkompenzace

U cyklování sacharidů v redukční dietě jde o „zmatení“ organismu, aby spaloval uložené tuky. Takový rekreační fitnesák, připravující se na svoji první amatérskou soutěž v ukazování svalů v kategorii do 75kg, jde na přípravu trochu rozdílně. Několik málo týdnů před soutěží se trápí sacharidovými vlnami, kdy se dávka v jídle pohybuje od 0 do max. 250g sacharidů denně, tedy je těžce energeticky podhodnocený. Přestože se dojídá doplňky výživy a velkou dávkou bílkovin ztrácí nejen tuky, ale i svalovou hmotu, doslova energetický deficit nahrazuje rozkladem a destrukcí svého těla. Ono taky zbavit se třeba 10kg měsíc před soutěží není jednoduché. Netěší se na tréninky, často spí nebo jen zevluje, je unavený, protivný. Těsně před soutěží nastává ještě větší devastace organismu tím, že tento „závodník“ přestane prakticky pít. Přijdou dva dny před soutěží, kdy redukuje úplně tekutiny a začíná tzv. cukrovat, aby vypadaly zbývající svaly naplněné, velké. Cpe se např. piškoty. Před vrcholem je proto takový člověk unavený, hodně nevrlý, dehydratovaný. Před soutěží hrozí křeče, hypoglykemie, na soutěži pak ztráty vidění, celkový kolaps organismu, protože pózování je náročné. Celé je to psychicky extrémně vyčerpávající.

Ano, sacharidové vlny jako redukční dieta jistě fungují. Zvažte ale, zda jít do extrémů a ničit si takto svoje tělo. Zda absolvovat dny úplně bez příjmu sacharidů nebo dokonce tekutin. Zdraví máte jen jedno, není více pokusů na život jako v počítačové hře. Když se někdo rozhodne pro tuto formu redukce tuku, nejezte méně než 50g sacharidů denně, hodně pijte, sledujte kvalitu a druh sacharidů, radujte se z trénování a pohybu celkově. Nehubněte více než 0,5kg týdně jinak hrozí jojo efekt.


Jakub Minar

Jakub Minář

Kuba Minář je atestovaným a respektovaným českým biochemikem. Pracuje v české soukromé laboratoři. Jeho velkým koníčkem je plavání, kde si postupně doplnil vzdělání a je trenérem 1.třídy. Spojením znalostí z těchto oblastí se na sport dívá optimisticky, s nadhledem a komplexně.