steering-wheel-981439_1920

HR Marketing jako špatně použité zaklínadlo

od

HR marketing je dnes nepochybně hodně hlasité „buzz word“. Je to často používané zaklínadlo, které má pomoci řešit nejžhavější personalistické témata. Problém je, že HR marketing degradoval v povědomí většiny povolaných na pouhý dvojboj „nábor / benefity“. Velký omyl dnešní doby.

Začněme od Adama. Co je marketing? Slovy nestora marketingu Kotlera jde o „sociální proces, při kterém jednotlivci a skupiny získávají to, co si přejí a co potřebují. Prostřednictvím tvorby, nabídky a směny hodnotných produktů a služeb s ostatními“. Co to vlastně znamená a co z toho vyplývá? Naprosto elementární, na co zapomínají mnozí současní marketéři, manažeři, HR pracovníci – interakci mezi lidmi založenou na důvěře. Ta je klíčová. Stejně jako v životě, tak v marketingu. Bez ní nelze přesvědčovat, dosahovat cílů a budovat dlouhodobý vztah. Lze jí lehce ztratit, získat jí trvá někdy věčnost. Je křehká a je právě tím elementem, na kterém se staví jak marketing, tak HR marketing.

A tak se podívejme na téma HR marketingu z  jiné perspektivy. Já osobně za HR vidím Human Relations (budování vztahů mezi lidmi ve firmě), nikoliv Human Resources. Nepřipadám si totiž jako něčí zdroj. A vztahy se budují na důvěře. Důvěře postavené na umění pochopit druhé.

Při náboru nejsme schopni najít ty správné lidi, firmy trpí vysokou fluktuací a ti, kteří ve společnostech zůstávají, jsou často demotivováni a neefektivní. Je receptem k motivování zaměstnanců výše platů? Přimějí je materiální benefity k tomu, aby zůstali ve firmě déle? Či je řešením budování značky a poskytování firemní dlouhodobé vize? Nové kanceláře? Lepší prostor pro pracovní život? Jsem přesvědčený, že nikoliv. Všechny tyto invence již shořely jako papír. Důvod je až prozaický – chybí důvěra a víra v to, proč děláme to, co děláme. Chybí smysl. Důvod. Očekávaný jobfulfilment přijde až poté.

Složme si to jako puzzle. Dnešní pojetí HR marketingu je omezeno na vymýšlení „ještě lepších“ benefitů, odměn a jiných vábniček, aby zaměstnanci zůstávali. Byli šťastnější. Ale obrázek puzzle je stále nekompletní. Proč? Zcela stranou zůstává celkové pochopení a zapojení všech složek marketingu právě v samotném HR.

Přidávám příklad, na kterém je jasně vidět, jak je marketing v rámci HR vytrhávaný z kontextu. Respektive jak je chápání marketingu zkrátka jen a pouze v úrovni komunikace. Zaujaly mne vítězné „kariérní stránky“ ze soutěže Recruitment Academy Awards – ČEZ se svou stránkou www.kdejinde.cz  a Deloitte s www.jsmedeloitte.cz . Prezentují sílu, moc. Nikoliv vnitřní nastavení společnosti. Co chybí? Právě onen důvod, smysl. Chybí ono PROČ, o kterém hovoří Simon Sinek.

Zní to až banálně. Zní to až jako detail, na který poukazuji. Ale má svou řetězovou reakci. Chybí-li proč, chybí také důvěra a ve výsledku nemůže vzniknout dlouhodobý a kvalitní vztah. Proto je velmi složité si udržet zaměstnance a do takového až nelidského prostředí nabírat zaměstnance další.

Naopak existují pozitivní příklady. Podívejte se na www.cocuma.cz a tam na profil AirBank. Nevyvolává to ve vás pocit, že to tam musí být zkrátka super? Máte takový pocit i u těch dvou vítězných prezentací? Je opravdu dobré jako definici firemní kultury prezentovat, že v pozici partnera budete chodit už jenom na golf?

Je mi svým způsobem líto, že právě poradenský lídr, jako je Deloitte, není schopen být tržnímu segmentu příkladem a ukazovat směr ostatním. V reklamních agenturách žije okřídlené heslo: „Lepší dobře ukrást, než blbě vymyslet“. A přesně to se dá aplikovat na oba zmíněné vítězné projekty. Jenže tady lze konstatovat: „Jsme přece Deloitte a to stačí!“ Někdy to je vážně málo. #sorryzaupřímnost. Tečka.


IMG_0677 2

Milan Rataj

Milan pracuje jako partner v konzultační společnosti Trade Design, která působí v oblasti HR a marketing consultingu. Zároveň s vývojářským studiem Hardsun tvoří aplikace pro personalisty. Má doktorát z marketingu a je držitelem několika ocenění vč. Hvězdy 3D reklamy, StartUp Awards Slovakia Winner, Pioneers Festival Winner nebo Innovations Contest Winner na CC Expo 2015 v Londýně. Milan je místopředsedou České Andragogické společnosti.